sunnuntai 18. syyskuuta 2016

MUN LEMPIRUOKA

Moi! Näin sunnuntain kunniaksi tulin jakamaan teidän kanssa yhden mun ihan ehdottoman lempiruuan reseptin. Oon tän löytänyt joskus jostain mun vanhasta seiskaluokan kotitalouden kirjasta ja sen jälkeen oon sitä sitten muokannut omaan makuun sopivaksi, jättänyt jotain pois ja ehkä lisännyt vähän jotain. Tää on aika simppeli, mutta silti niin hyvää! Mulla ois tässä nyt kuvat vaihe vaiheelta ja totta kai myös ohjeet, joten eiköhän mennä katsomaan miten just tää ruoka syntyy.


Kokosin tähän ensimmäiseen kuvaan kaikki tarvikkeet mitä tarviit tän ruuan tekemiseen. Ensinnäkin tarviit kanaa. Mä otin valmiiksi hunajamarinoituja fileesuikaleita, mutta mikään ei estä maustamasta kanaa itse. Kanaa mulla oli tällä kertaa yhteensä 600g. Tykkään tehdä ruokaa niin, että se riittää sitten useammalle päivälle! Sitten pari paprikaa, porkkanaa, maissia ja sipulia. Sipulinkin voi toki ostaa tuoreena, mutta mä ostan sen yleensä aina pakkasesta koska noh, oon laiska enkä jaksa kuutioida sitä :D Mausteina tässä ruuassa käytän suolaa, paprikaa, currya ja chiliä. Vielä mukaan öljy ja riisi niin ainekset on kasassa! 

Haluisin tähän väliin vielä sanoa, että mä harvoin tällasissa ruuissa joita teen usein, mittailen mitään. Se riippuu niin siitä, paljon ruokaa haluaa/kuinka kauan haluaa sen kestävän. Näistä määristä mulle tuli kattilallinen tätä ruokaa.Tää saattaa toki teille jotka tätä reseptiä haluaa kokeilla, olla vähän hankalaa. Jos haluat tehdä vähemmän kuin mä, ota vain yksi paketti kanaa, yksi paprika, yksi sipuli ja muutama porkkana! Maissipussistakaan ei ole pakko käyttää kaikkea kerralla.


Alotan tän ruuan teon sillä, että pesen, kuorin ja viipaloin porkkanat. Pesen ja viipaloin myös paprikat. Jos sulla on ihan tuore sipuli käytössä niin tässä kohtaa kannattaa myös kuoria ja kuutioida se! Näin varmistat sen että sulla on kaikki valmiina siinä vaiheessa, kun ne pitäisi pistää pannulle. 


Kun kaikki on valmiina ja viipaloituna, pistän pannun kuumenemaan. Suosittelen käyttämään aika isoa pannua, mieluiten tollasta joka mullakin on, eli siis korkeat reunat ois tosi hyvä juttu, sillä pannulle tulee niin paljon kaikkea. Pannulle loraus öljyä ja currya niin, että öljy värjääntyy, kuten kuvassa. Annetaan öljyn vielä hetken kuumeta, ennen kuin lisätää sipulit pannulle. Kun olet kuullottanut sipuleita omasta mielestäsi tarpeeksi ja ne ovat saaneet hieman väriä, lisää kana joukkoon. Paista niin kauan kunnes kanat ovat kypsiä. 


Seuraavaksi tarvitset vettä. Mulla on ikeasta näitä isoja juomalaseja, ja käytän näitä usein veden mittaamiseen, vaikka omistanhan mä ihan desilitramitankin. En edes tarkalleen tiedä minkä kokonen tää kyseinen lasi on (2dl?), mutta kuten sanoin, en hirveästi mittaile aineksia :D Mulla meni tällä kertaa n. kolme lasillista tähän ruokaan. Hyvä vinkki on se, että laittaa vettä niin paljon, että kaikki pannulla olevat ainekset peittyvät. Jos ei vielä siis käynyt ilmi, kaadetaan vettä kanan ja sun muiden juttujen joukkoon!


Sitten kun vesi on pannulla, lisätään joukkoon porkkanat ja paprikat. Ja tosiaan kuten aikasemmin sanoin, veden täytyy peittää kaikki ainekset, jotta ne pääsee kunnolla hautumaan. Kun oot lisännyt porkkanat ja paprikat, voit alkaa maustaa ruokaa. Mä laitan yleensä aika reilusti mausteita, mutta sehän riippuu toki ihan siitä, tykkääkö mausteisesta ruuasta! Currya lisään tässäkin vaiheessa vielä, vaikka jo aiemminkin sitä käytin. Sitten paprikamaustetta aika reilusti ja chilimaustetta hieman hillitymmin. Lisäksi ihan vähän suolaa. Kannattaa aina maistaa maustamisen jälkeen, niin tietää, tarvitaanko jotain lisää!


Kun oot sekottanut mausteet ja kaikki ainekset keskenään, ruuan pitäisi näyttää siis tältä. Ei ehkä näytä kaikkein houkuttelevimmalta, mutta hei, tää ei oo vielä valmista! Tässä vaiheessa mä laitan riisin kiehumaan, erilliseen kattilaan toki. Tähänkään en osaa oikeen sanoa mitään määrää, 3-4dl riisiä on varmasti ihan hyvä määrä. Nyt annan tän ruuan hautua 10-15 min, enemmänkin jos tarvitsee. Eikä kannata jättää ruokaa vartioimatta ainakaan koko 15 minuutiksi, koska saattaa olla, että joudut välillä lisäämään vettä tai sekottamaan ruokaa.


Kun susta tuntuu, että porkkanat on tarpeeks kypsiä (pehmeitä), voit heittää sekaan maissit! Maissin ei tosiaankaan tarvi siis kauaa tuolla hautua, joten siksi se lisätään vasta ihan loppuvaiheessa. Mä yleensä aina nappaan tuolta ruuan joukosta lusikalla pari porkkanaa ja maistan niitä, jotta tiedän millon ne on hyviä. Jälleen kerran tääkin riippuu ihan omasta mausta, jotkut haluaa porkkanat ihan kypsiksi ja toiset taas ei. Annetaan ruuan taas hautua muutaman minuutin ajan.


Riisinkin pitäisi alkaa olla tässä vaiheessa jo aikalailla valmiina. Pannultakin suurin osa vedestä on luultavasti haihtunut ja hyvä niin! Jos vesi ei kuitenkaan ole haihtunut ja koet että ruoka on kuitenkin valmista niin ei hätää, vedet voi valuttaa ruuasta pois, esimerkiksi lävikön avulla. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että vettä ei kuulu enää loppu vaiheessa juurikaan olla pannulla. Sitten vaan heitetään pannulta kaikki ainekset riisin sekaan ja sekoitetaan! Tän jälkeen ruoka onkin valmis syötäväksi.


Mä tein tähän ruuan kylkeen vielä ihan perus raikkaan salaatin! Eli salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia. Kivan lisän salaattiin ois kyllä tuonut viinirypäleet. Mutta tässä näätte nyt sitten ruuan ihan lautasella ja ai että, on tää vaan kyllä niin hyvää! Tähän vois toki lisätä vaikkapa kukkakaalia ja mausteeksi vielä soijakastiketta. Oikeestaan ihan mitä vaan, mitä itse haluaa. Tätä ruokaa on niin helppo muokata omaan makuun sopivaksi ja siksi se taitaakin olla niin hyvää.

Ois mahtavaa jos joku teistä innostuis kokeilemaan tätä reseptiä! Ja vielä mahtavempaa ois se, että laittasitte mulle vaikka instagramiin tai snapchattiin (ainowww) kuvia teidän aikaansaannoksistanne ja mielipiteistänne tästä ruuasta. Mitä mieltä muuten ootte ylipäätänsä tällaisista ruokapostauksista? Kommentoikaa tohon alas, jos haluatte näitä lisää, tai sitten, jos ette halua! Mä oon ajatellut, että silloin tällöin tällaiset postaukset ois ihan kivoja, koska tän tekeminenkin oli jo niin hauskaa.

Mä meen nyt jatkamaan mun rauhallista sunnuntai päivää yhdessä rakkaan kanssa. Koko viikonloppu oli itsessään niin tapahtumarikas, että pyhitän tän sunnuntain kyllä ihan kokonaan vaan löhöilylle! Huomenna alkaa taas uusi viikko sekä jälleen kerran työviikko on edessä. Multa ja Hennalta on tulossa ensi viikon aikana yhteistä postausta, joten siihen asti moikka ♥





9 kommenttia :

  1. Oi nam! Tätä on kyllä pakko testata jonain päivänä, tosin hieman enemmän omaan makuun muokattuna, mutta kuitenkin! :) Hyvän oloinen blogin alku teillä, jatkakaa samaan malliin! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää onkin just hyvä, kun pystyy muokkaamaan niin paljon! Kiitos, jatketaan :-)

      Poista
  2. Siis olen aivan sanaton! Tää teidän bloginne ulkoasu on jotain todella hienoa, huomaa selkeästi, että siihen on kunnolla panostettu. Ihastuin myös ihaniin isoihin kuviin sekä selkeään ja sujuvaan kirjoitukseen. Liityn ehdottomasti lukemaan! :-) + Kiitos ruokavinkistä, pitääpä testata jossain vaiheessa.

    http://adaemmimaaria.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! <3 Mietittiinkin tätä ulkoasua aika kauan ennen kuin blogia mihinkään julkistettiin :) Ja itsekin oon siihen tosi tyytyväinen!

      Poista
  3. näyttääpä tutulta toi ruoka! mun lautaselta löytyy usein samannäkösiä pöperöitä. :p ainut vaan et maissia mä en enää suostu syömään, sitä on tullu vedettyä ihan liikaa. :-D hei aivan ihana tää teiän blogi! saatte todellakin uuden lukijan! ♥ tsemppiä kovasti bloggailuun, alku vaikuttaa superhyvältä!

    http://sannialina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha hyvä kuulla et joku muukin syö tällasta! :D Ja voi ei, onneks tää ruoka on hyvää ilman maissiakin. Kiitos paljon <3

      Poista
  4. Rakastan laittaa ruokaa ja tää näyttää tosi hyvältä! Varmasti menee kokeiluun :) Ja tykkään tosi paljon ruokapostailuista, joten mielellään lukisin myös jatkossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Varmasti teen näitä jatkossakin lisää :)

      Poista
  5. Ai että, näyttää tosi herkulliselta! Täytyy itsekin kokeilla tehdä tota! :)

    http://nykyajannuori.blogspot.fi/

    VastaaPoista